Baby bij mama in bed: minder stress!

Ritme, routines, wakker op bed leggen: je ukkepuk de weg naar dromenland wijzen. Het zijn de ingrediënten voor goed slapen. En vaak wordt bij ‘wakker op bed’ meteen gedacht dat het ook het eigen bed mag zijn. Dat is natuurlijk wel gangbaar en ook het meest praktisch: je kleintje kan dan overal in een ‘eigen’ bed slapen en jouw aanwezigheid is niet steeds nodig. Het bed als slaapmiddel en niet mama zelf. Maar, de praktijk brengt vaak je kleine wurm in het ouderlijke bed. Zodat iedereen in ieder geval iets kan slapen.

Veel -vooral- moeders voelen zich daar schuldig over. Want het ‘hoort’ niet en ‘is niet veilig’. Een noodgreep, niet iets om trots op te zijn. En als het maar aanhoudt, een belangrijke reden om hulp te zoeken. Maar dat hoeft dus niet, dat schuldig voelen!

Kinderarts: ‘Kinderen moeten tot hun 3e jaar bij moeder in bed slapen’

Kinderarts Nils Bergman ziet grote voordelen aan samen slapen. Ook voor later. Hij is niet de enige, maar het is opvallend dit geluid ook eens uit ’t reguliere circuit te vernemen. Bergman stelt zelfs dat samen slapen het allerbeste is voor een pasgeboren baby, mits hij gezond is. Zoveel mogelijk op de borst van mama slapen is zijn devies en daarna raadt hij aan om een kind tot zijn derde of vierde jaar bij zijn moeder in bed te laten slapen. Hij baseert zijn advies op een onderzoek van de Universiteit van Kaapstad, waaraan hij is verbonden. Samen slapen zou allerlei voordelen hebben op de korte én lange termijn. Vreemd? Vergeet niet dat dit in heel veel culturen heel erg gebruikelijk is.

Voordelen van samen slapen 

Baby’s die samen met hun moeder slapen ervaren minder stress, zo bleek uit het onderzoek. De in eigen bed slapende ukjes hadden drie keer zoveel stress. En een slechtere kwaliteit slaap.

Het is een logische uitkomst: baby voelt zich dicht bij mama en papa het meest veilig. En met dat gevoel én minder stresshormonen komt er betere slaap én hechting.

Maar…

Samen slapen kan ook snel een onwenselijke slaapassociatie tot stand brengen. Dat je bijvoorbeeld altijd erbij moet blijven of om ’t uur een voeding nodig is omdat baby hierop in slaap valt. Dan holt de slaapkwaliteit achteruit, voor iedereen. Vergeet ook niet dat samen in een bed slapen risico’s met zich mee brengt. Zoals het wiegje dat overigens ook doet. Want borstgevoede baby’s die (aan moeders kant) samen slapen, zakken minder snel in diepe slaap en voelen zich meer gehecht. Moeders zijn weer meer ingetuned op hun spruit. Aan de ene kant zorgt samen slapen weer voor meer kans op verstikking of andere gevaren. Het wordt daarom vaak afgeraden. Er zijn dus plussen en minnen.

De beste plek?

De waarheid ligt meestal in het midden. Persoonlijk denk ik dat je dit persoonlijk moet bekijken. Werkt samen slapen voor jullie en neem je alle veiligheidsmaatregelen in acht? Dan kan dat dus prima samengaan met ‘werken aan slaap’. Zolang je baby wél zelf in slaap valt, ook als hij naast je ligt. Want dan kan hij dit ook als je er niet bent. Overigens kunnen baby’s best verschil maken tussen dag en nacht, dus de gulden middenweg van overdag in een bedje en ’s nachts in bed: dat is ook mogelijk.

Werken aan slaap? Het is geen exacte wetenschap. Maar wel maatwerk. Doe wat voor je werkt en wat goed voelt en zet daarbij gezond verstand altijd op ‘aan’. En daar hoef je je nooit schuldig om te voelen. Precies waar het ook in de droomritme methode om gaat.

Wil je nu weten wat wijsheid is en hoe je werkt aan slapen? Ligt je baby bij je in bed en wil je toch zo langzamerhand je slaapplek weer terug? Zegt je gezonde verstand dat het toch anders moet en kom je er niet uit? Dan kijk je even bij de boeken of de consulten 😉

Meer over de ritmes lees je bij een van de artikelen onder  ‘Xtra’ rechtsboven in het menu.

Happy sleeping,

Schermafbeelding 2017-07-18 om 14.26.03

 

 

Advertenties

Tags:, , , , , , , ,

Categorieën: Algemeen, Slapen

%d bloggers liken dit: