Schema: The perfect moment om aan slaap te werken (en hoe)

Timing is everyting

Dat is met slapen niet anders. De wakkertijd maakt de ideale tijd om in bed te liggen, zodat je slaaptrein haalt en er niet achteraan hoeft te rennen. Maar, er is ook een timing in maanden. Want hóe goed je je best ook doet om onruststokers te verjagen, de juiste wakkertijd en slaapassociaties te hebben en rust te geven, soms schiet je voor geen meter op. En dan verval je -uit pure wanhoop of moeheid – weer in de oude gewoonten van slaap- en susmiddelen waar een borst, fles, pink, heel lichaam of ouderlijk bed aan te pas komt. Dát ligt dus niet aan jouw slaapkunsten of coachingsvaardigheden of overtuigingskracht. Het heeft alles met dat juiste moment te maken.

Go get it…

0-2 maanden: rood licht

Geen nieuwe dingen doen of introduceren. Je baby begint aan zijn eerste ontwikkelfase (Oriëntatie) en is bezig met zijn basishechting. Hij krijgt op de leeftijd van zes weken een circadiaans ritme, dat verandert alles in slaapland.

4-6 maanden: rood licht

Het eerste slaapregressiemoment is daar. Je baby gaat ook naar de tweede ontwikkelfase (Acties en resultaten) en heeft voorspelbare reacties nodig. Slaappatronen veranderen. Pappen en nathouden is hier het devies, zorg dat je niet teveel onwenselijke slaapassociaties ‘maakt’. Je ritme is 90 minuten.

8-12 maanden: rood licht

Het tweede slaapregressiemoment is aangebroken. Het is één van de slechtste momenten om aan het slapen te werken. Zowel bij zijn ontwikkeling als hechting gaat je baby ook nog naar een nieuwe fase. Dit regressiemoment heeft alles met slaapconsolidatie te maken, het samenvoegen van de slaapuren. Je baby gaat ’s nachts gewoon beter / langer slapen, net als grote mensen dat doen, en heeft daardoor overdag minder uren nodig. 2-3 uren overdag (gedurende 2-3 slaapjes) is dus prima. Volg je het 2-3-4 Ritme, krijg je ook geen ‘slaapjesstaking’.

Meer weten? Check de boeken & consulten 😉

Schermafbeelding 2017-07-18 om 14.26.03

Advertenties

Tags:, , , , , , , ,

Categorieën: Algemeen, Slaapregressie, Slapen

%d bloggers liken dit: