Slapen voor stuiterballen…

Heerlijk die vakantie, even lekker alles loslaten. Geen klok, geen moeten. Eten wanneer je dat wilt en even wat meer vrijheid. Moet kunnen, toch? Maar dan krijg je, du moment of typisch even wat verder in de vakantie, toch wat minder blijheid in die vrijheid. Je kleintje dramt wat meer, stuitert meer, zeurt wat meer. Valt wat meer, slaapt wat minder. ’t Vakantieritme wellicht wel fijn voor je gevoel van vrijheid, maar helaas niet voor je rust.

Pruillipjes en lange avonden

Kleintjes hebben nog een soort van ander besturingssysteem dan grote mensen (niet altijd, toegegeven). Wat later naar bed betekent voor je kleintje niet dat hij later opstaat. En de slaap is dan ook anders, dat is dan wel weer hetzelfde bij klein en groot. Dus een een tijdje in je vakantieperiode ga je de gevolgen van oververmoeidheid (en vergeet de overprikkeling ook niet) merken. En dat zorgt niet alleen voor stuiterballen, pruillipjes en lange avonden, maar ook voor slecht slapen. Met per saldo nog meer oververmoeidheid. Gezellig.

Ik promoot hier zeker niet het parenting by the clock. Af en toe even wat loslaten is juist goed. En een keertje later naar bed, dat komt ook echt wel goed. Maar kijk of je dezelfde slaap kunt bieden voor de mini’s, want ze kunnen niet anders dan doen wat ze dan gaan doen. De een doet het wat liever dan de ander en niet ieder ukje gaat erg vervelend doen, maar dat slaaptekort wordt wel opgebouwd. Bij baby’s, dreumesen, peuters, kleuters én kids. En ja, pubers doen ook mee maar die slapen vaak vanzelf wel (te) veel 😉

Druk? Onderbroken nachten? Opstandig?

Dus, merk je dat je kleintje drukker wordt? Zijn avonden of nachten weer opgebroken? Is hij opstandig(er)?  Vervroeg zijn bedtijd. Slapen doet slapen. De starttijd staat vaak vast namelijk, dus door ‘aan de voorkant’ uren bij te plakken, krijg je per saldo meer slaap. Stuur op die slaap, vindt het belangrijk. Wees een slaapverwekkende ouder.

Hoe? Is je kleintje jonger dan 2 à 3 jaar, dan stuur je op de wakkertijden (het 2-3-4 Ritme vanaf de leeftijd van 8 maanden, het 5/5 Ritme bij 1 slaapje of varianten om hierop om er te komen) en maak dit ook heilig, ga er niet overheen. Geen vaste bedtijden, want je kleintje kan op verschillende tijden wakker worden uit zijn slaapje. Is dat door gewenning en ultiem ingestelde slaapradartjes steeds dezelfde tijd (of maak je hem wakker omdat je naar school gaat voor de oudste) dan kom je wel uit op een ongeveer vaste tijd. Ongeveer, omdat ook dan de ene dag vermoeiender is dan de andere dag.  Kleintje wat ouder? Dan kom je op een vaste bedtijd uit. En die mag echt tussen 19.00 en 19.30 liggen (20 / 20.30 voor ’t grote kind). Ga rustig uit van 10 à 11 uren nachtrust. Een early  bird is dus nooit een night owl.

Small steps…

Kleintje gewend aan het vakantieprogramma of een überhaupt latere bedtijd? Wil je dit vervroegen? Kleine stapjes maken grote winsten. Breng hem dus niet direct een uur eerder naar bed, dat is zinloos. Diezelfde slaapradartjes staan dan nog even op nonactief. Hij kan dan niet eens slapen. Breng je kleintje steeds iets van 20 minuten eerder naar bed. Laat hem wennen, stel die bioklokjes voorzichtig opnieuw af. Geef dat tijd, zon 2-3 dagen per stapje. Gaat hij dan makkelijk slapen? Dan weet je dat dit goed is. Zo went hij aan eerder slapen, maar ontdek je ook de juiste bedtijd voor jouw kleintje. Het blijft altijd maatwerk…

Advertenties

Tags:, , , , ,

Categorieën: Algemeen, Slapen

%d bloggers liken dit: