Vaste bedtijd geeft 5-plussers genoeg slaap (onderzoek)

billionphotos-2326748Een vaste bedtijd geeft grotere ukjes meer slaap. Verrassing? Nup. Want juist de wat grotere ukjes slapen op gewoonten en minder op slaapradartjes. En als je een goede slaapgewoonte hebt ingesteld (dat is wel wat meer dan alleen een bedtijd) dan komt daar een prachtige gewenning en dus nachtrust uit. En regelmaat geeft structuur, daarmee dus weer een nachtrust van een juiste lengte. Kortom: ben je gewend om te gaan slapen om 20.00 dan slaap je ook makkelijker om 20.00 en doe je dit ook omdat je hele dag daar rekening mee houdt. En daardoor word je als kleintje om 07.00 of 06.00 (10-11 uren nachtrust op die leeftijd) weer uitgerust wakker.
 
Klinkt logisch. Maar dat is het helaas niet. Kinderen hebben tegenwoordig best wel slaaptekort. Omdat ze te laat naar bed gaan (of er te vroeg uitgaan), omdat er teveel schermpjes voor het slapen gaan zijn en ze niet meteen kunnen slapen, omdat er te weinig ‘tot rust komen’ is voor het slapen of het lijfje door de voor hen verkeerde voeding eerst een strijd moet voeren met de hormonen. De onderzoeksresultaten verhalen er ook over:
Onderzoek
De onderzoekers ontdekten dat kinderen van ouders die strikte bedtijden en regels in de avondroutine aanhouden meer kans hebben om genoeg slaap in een week te krijgen. Dit in tegenstelling tot kinderen van ouders die er lossere regels op nahouden. Ouders hebben bovendien minder succes met het naar bed brengen als ze hun kinderen alleen herinneren aan het feit dat er bedtijden zijn. Kinderen van ouders die enkel vertrouwen op het wijzen van de tijd, maar verder geen druk uitoefenen, hadden 71 procent minder kans om de minimale aanbevolen hoeveelheid slaap te krijgen gedurende de week.
Doe het lekker zelf?
Rijst bij mij de vraag: ik snap het wel als je een puber van 15-16-17 ‘in da house’ hebt. Maar dit onderzoek betrof kinderen tussen de 5-17. Ik snap niet zo goed hoe je dan denkt dat je kind gaat slapen als je een bedtijd ‘herinnert’. Zo jong, daar hoort een fijne routine bij, een goede voorbereiding, het ‘winding down’, een verhaaltje, een knuffel, lekker instoppen en welterusten wensen. Als ik 5-6-7-8-9-10 ben en ik mag ’t zelf doen, zou ik er ook niet lekker op slapen. 
Vaste bedtijd
Klinkt goed hè, beter slapende kinderen. Giet het er alleen niet met de paplepel in. Ofwel: werk niet te vroeg met vaste bedtijden. Simpelweg omdat de allerkleinsten nog helemaal op slaapradartjes, het spel der hormonen werken en de vaste bedtijd dan verkeerd kan uitpakken (te moe of te wakker op bed geeft frustratie). Het onderzoek richtte zich op de 5-plussers, maar je hoeft ook weer niet te wachten tot kleuterleeftijd. Zit je 8-maanden-of-ouder-spruit goed in een ritme, dan ontstaan er vaak al ‘vastere’ slaapjes en zo kom je -ook in een ritme op basis van wakkertijden- vaak ‘toevallig’ op dezelfde bedtijden uit. En dat vormt de gewoonte waarop je kleintje straks die eigen vaste bedtijd heeft.
Lastig?
Zowel de boeken Blije Baby als Dreumes in dromenland helpen je hiermee op weg. Persoonlijk advies? Kijk dan bij de consulten naar de opties.
 
Het onderzoek is uitgevoerd door BMC Public Health. Voor het onderzoek zijn 1.622 Canadese ouders ondervraagd, die ten minste één kind tussen de vijf en zeventien jaar oud hebben. Er is niet gekeken naar wetenschappelijke input, alleen naar de meningen van ouders.
Advertenties

Tags:, , , , , ,

Categorieën: Algemeen

%d bloggers liken dit: