Zomertijd: hoe krijg je je baby mee?!

De zomertijd komt er met rappe schreden aan. Komend weekeinde mag je stiekem een uurtje eerder genieten van het ochtendkrieken. One big happy family aan ’t ontbijt, toch?

De klok is een fijn geheugensteuntje, een markeerpunt voor iets ongrijpbaars als ‘tijd’. Wat bij slaaptrainingen niet werkt, werkt met tijdsveranderingen ook niet. Die klok dus. Leuk dat ‘ie’ wijzigt, maar als je je laat leiden door je eigen klokjes: who cares?

 

Grote kans dus dat je grote kleine uk compleet maling heeft aan het veranderen der tijden. Voor hem is immers wakkertijd tijd om wakker te worden, ongeacht wat de wijzers van de klok aangeven. En het openen en sluiten der mini-luikjes, dat mogen zijn eigen slaapradartjes regelen. Maar ja, wat als de wondere wereld een begin- en eindtijd van de dag heeft? Hoe overtuig je je kleintje dan dat de zomertijd geen keuze is?

Bij de zomertijd gaat de klok een uurtje vooruit: 07.00 ‘s ochtends wordt dan 0800. Goed kans dat je dus een tijdje de dag te laat begint en ook te laat weer moe bent. Het kost grote mensen al een week om te wennen aan een uur tijdsverschil, kleintjes hebben nog wat meer overtuiging nodig. Een voordeel is er ook: doordat het steeds eerder licht wordt, zijn de ukkepukjes al steeds wat eerder wakker. Of je kunt hem niet echt weer lekker naar bed brengen bij het ochtendkrieken. Waar je nu nog graag een uurtje slaap wilt toevoegen als je 0600 op de klok ziet staan, zul je vanaf zondag fris en fruitig uit je bed springen om de dag te beginnen (ahum). Dat ene uurtje kan best een verschil maken in perceptie, in het krijgen van een slaapritme.  Is je kleintje een echte early bird en zet dat ene uurtje ook weinig zoden aan de dijk? Kamp je nu met verschoven dagslaapjes of een bedtijd die niet wil vlotten? Dan is het tijd voor gewenning.

Slapen en wakker worden: het is een heel proces van biologische klokken en een spel der hormonen. Gewenning is hierbij een bepalende factor. Dat betekent dat je een en ander kunt sturen. Is je kleintje gewend om rond 1900 te gaan slapen, dan is zijn lijfje hierop ingesteld. Voordat het goed en wel slaaptijd is, zijn allerlei processen aan het werk om het slapen daadwerkelijk mogelijk te maken. Leg je ineens je kind een uur later in bed, dan gaat dat geen effect sorteren: het verfijnde spel der hormonen treedt over een uurtje in werking en de ‘window of opportunity’ moet nog komen. Het gevolg: je kind kan niet in slaap vallen of slechts moeizaam. Raakt gefrustreerd en boos en als je dit teveel gaat doordrukken is een negatieve slaapassociatie geboren. Slapen en wakker worden kun je dus niet afdwingen, het lijfje bepaalt. Maar….je kunt wel bijsturen.

Dan is het tijd voor de geleidelijke aanpak. Door te schuiven met kwartiertjes laat je je spruit langzaam wennen aan het nieuwe ritme. Dat begint bij bedtijd. Als je gewend bent je baby om 20.00 naar bed te brengen, dan is dat 21.00 in de zomertijd. Om 20.00 naar bed brengen geeft dan een gefrustreerde baby die te wakker is om te slapen. Breng hem dan geleidelijk wat eerder naar bed, steeds met een kwartiertje het ritme verschuiven in plaats van in een keer een uur. Totdat je bij de gewenste tijd bent. Ideaal toch ook als het ritme een beetje kon worden bijgeschaafd, now is your chance.

Schermafbeelding 2017-03-21 om 15.39.42

Check mijn YouTube-filmpje Zomertijd, mocht je het gesproken woord fijner vinden 😉

Advertenties

Tags:, , , , , ,

Categorieën: Algemeen, Slapen

%d bloggers liken dit: