Gevolgen slaaptekort niet 1-2-3 opgelost met bijslapen

Nieuw onderzoek van Amerikaanse wetenschappers, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism over wat slaaptekort met je doet. De uitkomst waarmee de media koppen: “Bijslapen in het weekeinde helpt niet tegen slaaptekort”. Maar interessanter is de volgende bevinding:

Na vijf dagen slaaptekort maakten de proefpersonen meer stresshormonen aan. Ook enkele moleculen die worden geassocieerd met ontstekingsreacties waren in hoge mate aanwezig in hun bloed. De proefpersonen presteerden bovendien slechter bij concentratietesten.

Kortom: na vijf dagen slecht slapen heeft je lichaam al meer stress, heb je het concentratievermogen van een poffertje en meer kans op ontstekingen in je lijf. Even bijslapen herstelt dit niet 1-2-3.  En dat bij nachten van zes uur slaap.

Waarom is dit interessant?

Omdat de gemiddelde jonge ouder kortere nachten maakt dan zes uur en bovendien die uren niet achtereen slaapt. Ook is bijslapen in veel gevallen niet mogelijk, dus ook de lichte herstel wordt niet op korte termijn behaald. Bij een baby volgens het boekje boek je al slaapschuld, bij een onrustige baby kamp je nog eens extra met stress, kans op ziekte en extra vermoeidheid.

Vorig jaar nog werd in een ander onderzoek aangetoond dat korte nachten het risico op diabetes en overgewicht verhogen (bij mensen die wel kunnen bijslapen). En dat een lange nacht ‘bijslapen’ niet kan voorkomen dat men fouten maakt door eerder opgelopen slaaptekort. Ik schreef al eerder in mijn boeken over de gevolgen van slaaptekort voor de ouders van onrustige ukjes: slaaptekort kan gelijk staan aan autorijden met een verboden promillage alcohol in je bloed. Het nieuwe onderzoek stelt het belang van goede slapen binnen een gezond slaapritme (voor jong en oud) weer in het licht.

 

Advertenties

Categorieën: Algemeen, Reacties op actualiteiten

%d bloggers liken dit: