Slapen & eten

slapend etenSlapen en eten…Wat heeft dat  nu met elkaar te maken? Heel veel eigenlijk en juist bij kleintjes zie je dit verband. Want als je baby niet lekker of lang genoeg slaapt, kom je al snel in de problemen met de voeding. Geef je die nog steeds na het wakker worden als er maar een half uurtje is geslapen? En wat als je baby last heeft van reflux en weinig drinkt of dit weer ‘teruggeeft’ en daarom weer snel wakker wordt omdat zijn buikje leeg is? Goed eten doet goed slapen en als je kleintje goed slaapt, zal hij ook beter gaan eten. Eten en slapen hebben een werking op elkaar, positief of negatief. Zit je kleintje in een goed ritme en krijgt hij de juiste voeding in de juiste hoeveelheden op de juiste wijze, dan gaat alles als een zonnetje (nou ja, meestal dan). Zit er een kink in de kabel, dan merk je dat direct aan het slaapgedrag en het voedingspatroon. Het is niet voor niets dat mening mama die worstelt met de slaapjes van haar kleintje, ook meteen vragen  heeft op het gebied van voeding.

Slapen en eten…hoe zit dat nu?

Slapen, of liever gezegd: het goed kunnen slapen, is een spel der hormonen. Aan de ene kant is er een (opgebouwde) slaapdrang, aan de andere kant is er het wakkerhormoon adrenaline om er voor te zorgen dat we niet de hele tijd in slaap vallen. Dit is een fijn proces, dat langzaam maar zeker wordt geregeld en ook onder invloed staat van je biologische ritme, je slaapgewoonten en andere kleine slaapradartjes. Een hormoon dat zorgt voor slaap is melatonine. Een  neurotransmitter dat voor slaap zorgt is de stof seratonine. Beide stoffen worden aangemaakt door aminozuren die weer verkregen worden uit voedsel dat rijk is aan proteinen en vitamine B. Precies: je kunt dus slaapverwekkend eten.

Omgekeerd geldt het ook: je kunt jezelf ook wakker eten. Teveel suiker in het bloed zorgt ervoor dat je klaarwakker bent, een tekort aan suiker zorgt er weer voor dat je hongerig bent. Dit geldt voor alle soorten suikers, de slechte en de goede.  Weinig suiker in het bloed zorgt er bovendien voor dat het lichaam cortisol aanmaakt (het stresshormoon), dat ervoor zorgt dat de opgeslagen voorraad suiker in het lichaam wordt aangesproken en in het bloed komt (om je energie te geven). Het bloedsuikergehalte moet dus in balans zijn: teveel schommelingen zorgt voor een aangetast slaappatroon. Een gezond en bewust voedingspatroon kan veel slaapproblemen voorkomen of oplossen, voor klein en groot.

Maar echt kleine baby’s drinken toch alleen melk?

Idealiter drinkt een baby tot en met zes maanden oud alleen melk. Waarom zou voeding dan van invloed kunnen zijn op het slaapgedrag? En wat grotere kleintjes van zes maanden en ouder zitten toch aan de gezonde rijstwafels,  fruit- en groentehapjes? Toch krijgen deze kleintjes bakken met suikers binnen, stiekem via de voeding. Tenzij je zelf erg wakker bezig bent met het bereiden ervan. Hoe het zit:

  • Krijgt je baby borstvoeding en nog geen bijvoeding en eet je zelf gezond, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Gewoon doorgaan!*
  • Krijgt je baby flesvoeding, dan krijgt hij bij ieder flesje al een dosis fructose binnen. Fructose, ook wel vruchtensuiker genoemd, zit in flespoeder namelijk en is helemaal niet gezond. Toch wordt dit niet gezegd, op de verpakking gezet noch is het algemeen bekend. Meer hierover lees je in het volgende item over fructose.
  • Fruit- en groentehapjes bevatten suiker, ook als je ze zelf maakt. Koop je potjes, dan krijgt je kleintje per potje zo een aantal suikerklontjes binnen (vooral de fruithapjes in potjes zijn berucht, hier kunnen zo 4 a 5 suikerklontjes in zitten). Kies je voor potjes, kies dan voor biologisch en lees de etiketten: vermijd geraffineerde suikers. Beter is om de hapjes zelf te maken, maar doe dit dan wel met biologische groenten en fruit en stoom ze klaar indien nodig. Meer hierover in een volgend bericht over babyvoeding. Vers fruit bevat uiteraard ook suikers (fruitsuikers) maar deze hebben een ander ‘dna’ dan de geraffineerde suikers in potjes en fructose. Ze werken langer en zorgen niet voor extreme pieken in de bloedsuikerspiegel.

Wat is dan slim?

Kijk wanneer je  hapjes aanbiedt. Na het wakker worden is beter dan voor het slapen gaan (met uitzondering van de laatste voeding uiteraard). Kijk ook wat je aanbiedt: borst is in dit geval beter dan fles*, maar in de flespoeders zit ook verschil. Vers is beter dan een potje en biologisch is beter dan ‘pre fab’. Goed eten is altijd slim, want je kleintje (en jijzelf) gedijen er veel beter op. Zijn er slaapproblemen? Dan is het helemaal slim om ook de voeding onder de loep te nemen.

* Uiteraard onder normale omstandigheden, ik bedoel hier niet ‘koste wat het kost’ maar ‘de ideale situatie’.

Advertenties

Tags:, , , ,

Categorieën: Voeding

%d bloggers liken dit: