Een op de zes ouders slaapt slecht, Enquete Nationale Slaapweek

OUders slapen slechtMaar liefst een op de zes ouders van kinderen tot vijf jaar oud krijgt geen goede nachtrust dankzij hun oogappeltjes. Ze slapen zelfs soms twee uur te weinig op een nacht. Dit is het geval bij eenderde van de ouders. De cijfers komen uit een peiling van de Nederlandse Vereniging voor Slaap/Waak Onderzoek (NSWO), vrijgegeven in het kader van de Nationale Slaapweek die tussen 25 en 30 maart 2013 plaatsvindt.

De cijfers zijn best schokkend: veel ouders kampen met te weinig slaap en hun kroost natuurlijk ook. Dat heeft consequenties, die verder gaan dan een beetje suf en duf zijn. Een op de zeven ouders heeft in de gaten wat het gebrek aan nachtrust met ze doet: ze stellen beter te kunnen functioneren overdag als ze maar wat meer slaap zou zijn gegund. Maar slecht slapen doet meer met ouder en kind dan ‘alleen maar’ slechter functioneren. Zo blijkt uit Brits onderzoek, gepubliceerd in februari 2013, dat een week lang krap zes uur per nacht slapen (wat de ouders dus doen) al genoeg is om het concert van de moleculen die ons lichaam regelen flink te verstoren. Meer dan zevenhonderd genen blijken harder of juist minder hard te gaan werken, volgens dit onderzoek. Maar er is meer. Ander onderzoek wijst uit dat:

Als je zeventien uur wakker bent (dus 7 uur slaapt), dit eenzelfde effect op je heeft als een alcholpercentage van 0.5%.

Slaapgebrek tast verder het korte en lange termijngeheugen aan. Relativeren en knopen doorhakken worden lastiger, je hebt minder geduld, gevoeliger voor somberheid, onderneemt minder en eet slechter. Slecht slapende kinderen zijn daarmee zeker niet alleen een probleem voor hun ouders: werkgevers en de hele (gezondheids)maatschappij boeten ervoor en onverantwoorde situaties ontstaan. Niemand die het oke zal vinden als jij met alcohol in je bloed achter het stuur zit, maar iemand met slaapgebrek wordt niet vreemd aangekeken. Vreemd eigenlijk.

Slecht slapende kinderen ondervinden ook gevolgen. Zo wordt het groeihormoon alleen tijdens het slapen aangemaakt, dus als de slaap niet goed is wordt er ook minder gegroeid. Naast groeiachterstanden, kunnen er (ook op latere leeftijd) leerachterstanden en zelfs agressief gedrag ontstaan. Goed slapen draagt bi aan een gezonde emotionele en fysieke ontwikkeling. Juist bij kleintjes zijn deze ontwikkelingen enorm: het goed slapen telt hier echt voor twee.

Kan het anders?

Natuurlijk slapen kinderen niet met opzet slecht en natuurlijk zien ouders het liever anders. Kan het dan niet anders? Is er niets aan te doen? Slapen moet je leren en er zijn, zeker tijdens de jonge kinderjaren, altijd stoorzenders om het slapen te verstoren. Denk aan een verkoudheid, een nieuw bedje, de komst van een broertje of zusje, de eigenzinnige peuterpuberteit. Maar als er goed slaapritme is, dan blijft een stoorzender een tijdelijk iets en kun je daarna, door weer goed aan het slapen te werken, weer een zoet slapend kleintje krijgen. Is er geen goed slaapritme, dan is deze bijna altijd te verkrijgen. Hoe ouder het kind, hoe lastiger, maar niets is onmogelijk. Uitgezonderd kinderen met een echte slaapziekte, maar dit komt niet zo vaak voor. Volgens het NSWO-onderzoek hadden 23 van de onderzochte 2000 kinderen last van apneu of snurken, bij 14 werd insomnie of slapeloosheid vastgesteld en 5 kinderen hadden het rusteloze benen syndroom. In verreweg de meeste gevallen slaapt een kind slecht omdat het nooit echt heeft geleerd goed te slapen, omdat de ouders het uiteindelijk gewoon hebben geaccepteerd of gefaciliteerd. Niet met opzet, vaak met de beste bedoelingen, maar met gebrekkige nachtrust tot de puberteit van ’t oogappeltje als gevolg. Het kan anders. En de voordelen zijn dan enorm:

Kinderen met een regelmatig en gezond slaappatroon zijn intelligenter, zo blijkt uit onderzoek van professor Erika Gaylor. Hoe regelmatiger het slaappatroon, hoe beter het kind zich ontwikkelt. Kinderen die iedere dag op hetzelfde tijdstip in bed kruipen zijn beter in talen, lezen en wiskunde dan degenen die dat niet doen. Ook blijkt dat hoe vroeger kinderen gaat slapen, hoe sneller ze nieuwe dingen oppikken. Kleintjes die niet aan de elf aanbevolen uren nachtrust komen, lopen risico op achterstand. Uit het onderzoek blijkt ook dat veel kinderen niet aan de aanbevolen hoeveelheid slaap komen.

En hoe krijg je dan goed slapende kinderen? Dat is wat in Baby in een droomritme en Dreumes in Dromenland wordt  beschreven. Het draait echter allemaal om een slaapritme: slapen moet je leren. Liefdevol en consequent zijn, de juiste slaapassociaties meegeven.

Slapen is belangrijk

Een Nationale Slaapweek is een heel goed initiatief om in deze huidige maatschappij, waarin weinig slapen als normaal, noodzakelijk en ‘stoer’ wordt gezien, het belang van slapen weer eens naar voren te brengen. Niet voor niets slapen we een nachtje over een belangrijke beslissing, ‘tellen de uren voor 23.00 voor twee’, kruipen we ‘vroeg onder wol’ bij opkomende ziekte. Slapen is fijn en gezond. Zullen we onze kinderen dat meegeven? Dan kunnen wij ouders ook weer lekker lang in dromenland blijven.


 

 

 

Advertenties

Tags:, , , , , , , , , , , ,

Categorieën: Reacties op actualiteiten, Slapen

%d bloggers liken dit: