Wintertijd….?

De wintertijd is afgelopen zondag ingegaan. Op de klok althans. Want grote kans dat je grote kleine uk compleet maling heeft aan het veranderen der tijden. Voor hem is immers wakkertijd tijd om wakker te worden, ongeacht wat de wijzers van de klok aangeven. Hoe overtuig je je kleintje dat de wintertijd best wel lekker is tijdens de donkere dagen en dat 07.00 uur dan ook echt 07.00 is?

Bij de wintertijd gaat de klok een uurtje terug: 08.00 ’s ochtends wordt dan 0700. Als je dus gewend bent de dag te beginnen om 0800, dan ben je er zomaar ineens een keertje vroeg bij. Wij grote mensen omarmen dat graag op de zondag: een uurtje meer slapen of een uurtje meer tijd is altijd fijn. Maar je kleine spruit wordt natuurlijk gewoon wakker als hij wakker is en dat is het tijdstip waarop hij gewend is wakker te worden. Dus als jij gewend bent de dag om 0800 te beginnen, dan kun je eraan gaan wennen dit om 0700 te gaan doen. Of kan het ook anders?

Slapen en wakker worden: het is een heel proces van biologische klokken en een spel der hormonen. Gewenning is hierbij een bepalende factor. Dat betekent dat je een en ander kunt sturen. Is je kleintje gewend om rond 1900 te gaan slapen, dan is zijn lijfje hierop ingesteld. Voordat het goed en wel slaaptijd is, zijn allerlei processen aan het werk om het slapen daadwerkelijk mogelijk te maken. Leg je ineens je kind een uur later in bed, dan gaat dat geen effect sorteren: het verfijnde spel der hormonen was een uurtje geleden aan het werk en de ‘window of opportunity’ is al voorbij gevlogen. Het gevolg: je kind kan niet in slaap vallen of slechts moeizaam. Is je kleintje gewend om rond 0700 op te staan, dan zijn ook weer de processen aan het werk om dit te bewerkstelligen. Slapen en wakker worden kun je dus niet afdwingen, het lijfje bepaalt. Maar….je kunt wel bijsturen.

Is je uk in de afgelopen nog niet gewend aan de nieuwe klok, door gewoon over te gaan op de nieuwe tijd? Dan is het tijd voor de geleidelijke aanpak. Door te schuiven met kwartiertjes laat je je spruit langzaam wennen aan het nieuwe ritme. Dat begint bij bedtijd. Als je gewend bent je baby om 20.00 naar bed te brengen, dan is dat 21.00 in de zomertijd. Om 20.00 naar bed brengen geeft dan een oververmoeid kind die waarschijnlijk niet meer lekker in slaap kan vallen. Breng hem dan wat eerder naar bed: 1915 om te beginnen en schuif dit gedurende een aantal dagen steeds een kwartiertje op totdat je bij 20.00 bent. Omdat je kleintje steeds wat later naar bed gaat, zal hij ook later wakker worden en is het ochtendprobleem ook opgelost. Geef het de tijd, het moet beklijven! Overigens werkt dit ook uitstekend als je niet met een tijdsverschil zit, maar simpelweg je kind de dag iets later wilt laten beginnen. Bedenk dat 11-12 uur slapen per nacht heel normaal is voor kleine mensjes. 20.00 naar bed betekent dan tussen 0700 en 0800 de dag beginnen.

Advertenties

Tags:, , , , , , , , , , , ,

Categorieën: Algemeen, Reacties op actualiteiten, Slapen

%d bloggers liken dit: