Klaas vaak is altijd stipt op tijd…

Een slecht slapend ukje? Een van de valkuilen waar je als ouder met je ogen dicht intrapt is het tijdstip van slapen. Veel ukjes gaan te laat naar bed. Dat lijkt een goede oplossing om vroeg wakker worden te voorkomen, maar is het niet. Sterker nog: als baby’s te laat naar bed gaan, worden ze ‘s ochtends eerder wakker. En hoewel het erg gezellig is als je baby weer wakker is, vinden veel ouders een zeer vroege ochtend minder fijn. Niet alleen baby’s gaan te laat naar bed, ook peuters, kleuters en kinderen raken ‘s avonds het matras aan de late kant.

 

Schoolgaande kinderen slapen tegenwoordig zelfs een heel uur minder dan een eeuw geleden het geval was. De kinderen van nu slapen per saldo minder dan wij, de ouders, zelf deden toen we klein waren. Dat terwijl slapen zo belangrijk is voor gezondheid, weerstand en groeien! Een goede bedtijd zorgt bovendien voor minder strijd bij het naar bed gaan, een betere kwaliteit slaap en minder nachtelijke avonturen. Prioriteit voor bedtijd dus, daar wordt iedereen vrolijker van.

De dagelijkse praktijk

Het lijkt heel simpel en dat is het ook: op tijd naar bed! In de dagelijkse praktijk kan het echter lastig zijn om je kleintje tijdig boven te krijgen. Wat nu als jij of je partner de hele dag hebben gewerkt en je kleintje niet veel hebben gezien? Dan is het verleidelijk toch nog even een uurtje te spelen en te knuffelen. Grotere kleintjes kunnen vaak praten als brugman: ‘Nog even dit, nog even dat’. Voordat je het weet ben je een uur verder. Nog grotere kleintjes hebben soms een druk schema van zwemlessen, clubjes en meer. Zeker als deze activiteiten laat op de middag plaatsvinden, kunnen ukjes te hyper zijn om op tijd naar bed te gaan of er simpelweg niet eerder aan toekomen. Je kleintje is dan oververmoeid en valt moeilijker zelfstandig in slaap. Vervolgens worden ze ‘s ochtends eerder wakker dan ze zouden hebben gedaan als ze op tijd waren gaan slapen.

Slapen: de prioriteit

Maak van slapen een prioriteit, dat is de oplossing. Het is iets wat we amper meer gewend zijn te doen als volwassenen. Het is immers als groot mens stoer om te zeggen dat je het met zes uur nachtrust kunt doen. En heel normaal om eerst nog dit en dan nog dat te doen voordat je jezelf de nachtrust gunt. Regelmaat en Rust, dat is waar klein en groot blij van worden. Stel een vaste bedtijd in en houd je hieraan. Is je ukje op dat tijdstip al aan het stuiteren of aan het jengelen? Dan is het tijdstip waarschijnlijk aan de late kant. Kies dan voor een eerder tijdstip en schuif zo door tot je het ideale moment hebt gevonden. Is het een onmogelijk tijdstip door praktische overwegingen? Schuif dan waar mogelijk in je routine. Zo kun je je baby ook ‘s ochtends badderen in plaats van ‘s avonds en ‘win’ je zo een half uurtje aan het einde van de dag. Is het ingewikkeld het eten op tijd op tafel te krijgen? Kook dan op andere dagen of in het weekeinde vooruit of – als je de hele dag thuis bent – kook eens ‘s ochtends. Het moraal van het verhaal: de bedtijd van je uk staat op de eerste plaats en de rest wijkt hiervoor indien mogelijk. Met als resultaat: een kind wat makkelijker gaat slapen, beter slaapt en veel blijer is als het wakker is. Dat is voor iedereen leuker en het geeft je dan energie in plaats van dat het je energie kost.

Hoe bepaal je het juiste tijdstip?

Baby’s en peutertjes hebben ongeveer 12 uur nachtrust nodig. Kleutertjes en peuters die overdag geen dutjes meer doen 13 uur en kinderen zo’n 11 uur. Hoeveel slaap iemand nodig heeft is allemaal erg persoonlijk: het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere kind. Door goed te kijken naar je kind weet je wat het gewenste aantal uren nachtrust is. Wordt je spruit mopperend wakker ‘s ochtends, moet je hem/haar wakker maken? Dan is meer slaap wenselijk. Oververmoeidheid, hyperactief gedrag, stuntelig zijn, huilen, slecht concentreren, hangen, niets willen doen, onrustig zijn: het zijn andere symptomen van te weinig slaap. Je uk geeft het zelf aan, kijk hiernaar en pas de bedtijd erop aan. Begint de dag voor het gezin bijvoorbeeld om 0730, reken dan terug met het aantal uren nachtrust wat je kleintje nodig heeft om de ideale bedtijd te krijgen. Heb je een gemiddelde peuter, dan is de bedtijd dus 1930. Overigens kan het goed zijn dat je kind in de winter meer slaap nodig heeft dan in de zomer. Kijk, probeer en pas aan om de juiste tijd te vinden. Meer hierover in de volgende blog!

 

Advertenties

Categorieën: Slapen

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: