Naar bed naar bed, zei Duimelot…

Soms kan het een hele strijd zijn om je baby te overtuigen dat het goed toeven is in dromenland. Wat je ook probeert – van een bedtijdroutine tot op je hoofd staan – als je kind niet wil slapen, zul je je van je beste kant moeten laten zien om hem te overtuigen dat slapen best een fijne bezigheid is. Niet alleen de kleintjes kunnen nogal eigenwijs zijn. Peutertjes, kleutertjes en ook kinderen hebben niet altijd evenveel zin om te gaan slapen.

Oververmoeidheid, overactief zijn, slecht kunnen concentreren, snel vallen, minder hard groeien, slecht eten, huilen: het zijn een paar dingen waar te weinig slaap aan ten grondslag kan liggen. Ook kunnen baby’s juist langer wakker zijn en baby’s en kinderen vaker wakker worden als ze te weinig slapen of te laat gaan slapen. En hun dag zal eerder beginnen. Want hoe tegenstrijdig het ook klinkt: als je kleintje ‘s ochtends (erg) vroeg wakker wordt, gaat hij of zij waarschijnlijk te laat naar bed.

Wat doe je eraan? Hoe zorg je ervoor dat je een goed slapend kleintje krijgt? Hoe krijg je je baby, peuter, kleuter of kind weer in een goed slaapritme? Dat is waar mijn komende blogs over zullen gaan. Iedere dag ontvang ik hier veel vragen over. Variërend van baby’s die maar niet zelf willen gaan slapen tot kinderen die iedere avond weer spoken en hun ouders tot wanhoop drijven. Het is een ding, dat is duidelijk. Gelukkig is er ook wat aan te doen. Soms is zelfs een simpele oplossing al genoeg.

Er is namelijk een aantal valkuilen waar iedere ouder vroeg of laat wel een keer intrapt. Soms heb je het niet eens door en zie je alleen het ongewenste resultaat waar je met man en macht wat aan wilt doen. Zit je al in een valkuil? Geen nood, de komende blogs gaan stuk voor stuk op deze valkuilen in en uiteraard noem ik daar ook de oplossingen bij!

Valkuil 1: Te laat naar bed

Veel ukjes gaan te laat naar bed. Dat lijkt een goede oplossing om vroeg wakker worden te voorkomen, maar is het niet. Sterker nog: als baby’s te laat naar bed gaan, worden ze ‘s ochtends eerder wakker. Te laat hoeft niet mega laat te zijn. Soms is een schappelijke tijd waar je in je dagelijkse ritme op uitkomt al simpelweg te laat.

Valkuil 2: Te weinig slaap

Baby’s en kinderen hebben meer slaap nodig dan je misschien vermoedt. Als ze wat te laat naar bed gaan (hetzij door de hectiek van de dag hetzij omdat ze zelf niet eerder gaan slapen) en ook nog op tijd hun bedje weer uitmoeten de volgende dag, dan kan het zijn dat je uk te weinig slaap heeft.

Valkuil 3: Geen bedtijdroutine of de routine overslaan

De bedtijdroutine is iets wat je altijd doet. Ook als je net thuis komt na een gezellige middag/avond weg, als je op vakantie bent of als je baby/kind ergens anders slaapt. De routine achterwege laten omdat het al laat is of niet uitkomt is geen goed idee. Je kleintje zal het waarschijnlijk niet accepteren, waardoor je per saldo langer bezig bent hem in slaap te krijgen. Of hij wordt eerder wakker. Juist de routine, als het eenmaal een gewoonte is, helpt je baby of kind zichzelf voor te bereiden op het slapen gaan. Die fase is nodig, voor jong en oud. Misschien heb je het niet in de gaten, maar ook volwassenen hebben een bepaalde routine voordat ze kunnen gaan slapen. Soms is het zo simpel als alleen kunnen slapen als je eerst op je linkerzij hebt gelegen en daarna op je rechtzij rolt.

Valkuil 4: Inconsequent zijn & slecht slapen faciliteren

Op een gegeven moment breken we allemaal. Als je nacht na nacht slecht slaapt, de hele avond in de weer bent geweest je kleintje te laten slapen, als je ziek of moe bent of er gewoon geen zin in hebt: je staat iets toe wat niet de bedoeling is. Een kleuter die middenin de nacht voor de tiende keer bij je bed staat laat je bij je in bed slapen. Een baby die de hele dag al niet heeft geslapen wieg je in je slaap, een kind wat tien keer beneden is gekomen mag toch nog even televisie kijken. Zelfs ouders zijn ook gewoon mensen…

Valkuil 5: Te snel overstappen op een nieuw (groter) bedje

Soms is je kleintje een waar slaapkopje. Slapen gaat altijd goed. Kleintjes worden groter en het moment om het ledikantje te verruilen voor een groter bedje nadert met rappe schreden. Een hele ontwikkeling en hele stap! Een die soms net wat te snel wordt genomen. Omdat je spruit uit een ledikantje klimt, omdat een broertje of zusje op het ledikantje wacht of welke reden dan ook. Als je kleintje te snel naar een nieuw bed gaat, kan dit zorgen voor slaapproblemen.

Valkuil 6: Overstimulatie

Houd het simpel. Een bed is geen speelpaleis. Allerlei muziekmobieltjes, knuffels, toeters en bellen: laat die lekker in de woonkamer. Een slaapkamer moet rustig zijn: rustige kleuren, niet teveel ‘gedoe’ in en om het bed. Dat geldt voor baby’s, maar zeker ook peuters, kleuters en kinderen! Zelfs volwassenen slapen beter als de slaapkamer rust uitstraalt. Houd het ook overdag rustig, niet teveel prikkels.

 

Advertenties

Categorieën: Slapen

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: