Slapen: hoe pak je het de eerste maanden aan?

Alle baby’s slapen, maar niet alle baby’s slapen evenveel. Wat is nu normaal en wat niet? Baby’s behoren te slapen als een baby, maar dat betekent niet dat je jonge uk direct nachten doorslaapt of overdag lange rukken slaap gaat halen. Als je baby doorslaapt, dan is dat 5 a 6 uur achter elkaar en dat is nog steeds geen hele nacht. Maar goed ook, want jonge baby’s zijn voorgeprogrammeerd om wakker te worden. Het maagje is simpelweg nog te klein om voor langere tijd voeding op te slaan. Ze moeten ook frequent wakker worden om warm, gezond en geborgen te blijven. Lang en diep slapen: dat is iets voor oudere ukjes en niet voor jonge baby’s.

Dat wil niet zeggen dat je niets kunt doen, als je denkt dat je baby wel erg weinig slaapt. Soms zijn er andere factoren in het spel waardoor je baby vaker wakker is dan gemiddeld. Sommige baby’s zijn erg gevoelig, raken snel overprikkeld en/of oververmoeid. Dan wordt slapen lastig en daarmee wordt de voeding chaotisch en je ukje uiteindelijk ontevreden.

Jonge baby’s doen veel slaapjes. Ze bepalen hun eigen ritme. Wat is normaal? Natuurlijk geen enkele baby. Maar als je een richtlijn wilt hebben gedurende de eerste weken, dan kun je ervan uitgaan dan een baby maximaal 90 minuten wakker is. Heb je het idee dat je iets moet doen? Dan kun je werken aan een regelmaat. Dat geeft niet alleen je baby maar ook jou duidelijkheid en rust.

Hoe pak je het aan?

  • Als je baby wakker is, dan gaat hij over maximaal 90 minuten* weer slapen. Dit is ook zo als je baby net een hele nacht heeft geslapen.
  • Geef na het wakker worden de voeding (uiteraard op verzoek bij borstvoeding). Daarna spelen en knuffelen.
  • Bouw de drukte af, maak je baby weer rustig als het bijna slaapjestijd is. Let goed op de slaapsignalen (wegkijken, wegdraaien, wrijven in de oogjes, huilen).
  • Laat je niet in de maling nemen als je een erg druk exemplaar hebt. Baby’s worden actief van moe zijn. Dan hebben ze geen behoefte aan meer prikkels, maar aan slaap.
  • Leg je baby op bed. Probeer een eigen routine te maken hierbij, zoals knuffelen, muziekje aan, even rustig praten, dag zeggen.
  • Houd het rustig: neem je baby niet steeds mee en laat hem de meeste slaapjes gewoon lekker thuis doen.
  • Laat je baby even jammeren als hij dat nodig heeft. Wordt jammeren hard huilen, dan ga je uiteraard troosten. Houd het rustig, troost je baby, leg hem weer neer.
  • Als je baby weer wakker is, dan ben je er natuurlijk en begint de cyclus weer opnieuw.
  • ’s Nachts is het natuurlijk rustiger. Als je baby wakker wordt voor een voeding, dan geef je deze natuurlijk. Daarna (als hij al niet in slaap is gevallen) leg je hem rustig neer. Geen fel licht aan, geen drukke dingen doen en geen uitgebreide gesprekken voeren.

Als je dit consequent doet en er is niets anders aan de hand (een onderliggende medische reden) dan slaapt je baby als een roosje. Slaaptraining heb je nu helemaal niet nodig, kijk goed naar je baby: hij vertelt je alles. Meer weten? Heel veel over slapen lees je ook in het boek Babyreflux of darmkrampjes? Meer over een ritme en hoe je dat aanpakt, lees je in Baby in een ritme

* 90 minuten is een leidraad. Pin je niet vast op de klok. Is je baby echt een slechte slaper, houd dan die 90 minuten als een maximum aan. Blijf ondertussen goed naar je baby kijken. Hij geeft de signalen en kan natuurlijk ook na een uur al moe zijn!

Babytjes blog

Dit artikel is eerder verschenen op de Babytjes Blog

Advertenties

Categorieën: Slapen

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: